Advies voor adviseurs: “Blijf weg bij ingewikkelde abonnementen”

Avatar
Redactie

nov 18, 2017

    2017 Logo CFD“Veel assurantiekantoren denken op dit moment na over de verkoop van hun bedrijf” aldus Cisco Barão tijdens de CFD Future Days in Eindhoven. “Maar misschien is het in jouw specifieke geval wel beter op dit moment je portefeuille niet te verkopen, maar een goede serviceprovider in te schakelen en in Portugal te gaan wonen".

    Aldus de bekende makelaar en taxateur van CJB Adviseurs voor Assurantieondernemers, tevens partner in de CFD Business Blueprint.  “Ik voorspel namelijk dat de waarde van portefeuilles de komende jaren gaat stijgen.”

    Prijsstijging door consolidatie
    Grotere assurantieondernemers kiezen steeds vaker voor een groeistrategie stelt Barão en een overname is nog steeds de snelste manier om te groeien. Je ziet dit ook terug in de meest recente Top-100. Het hele proces van overname en samensmelting is voorlopig nog niet voorbij hield Barão het CFD-publiek voor. Uiteindelijk zullen er in Nederland rond het jaar 2025 zo’n 2500 kantoren overblijven, verwacht hij. Wat levert de verkoop van een assurantiekantoorkantoor op? Volgens Barão is dat voor een portefeuille op dit moment tussen de 2,5 tot 3 maal de doorlopende commissie, voor een onderneming ligt dat op 6 á 7 keer EBITDA.

    Abonnementen zijn prijsverlagers
    Hij plaatste nog een kanttekening bij abonnementen als onderdeel van portefeuilles. Vooral schade abonnementen vinden kopers niet aantrekkelijk omdat de daarin gemaakte afspraken vaak kostbaar zijn maar ook nog eens onhaalbaar om na te komen. Ze komen bovendien vaak ook nog eens bovenop de provisie. "In wezen zijn het doorlopende inkomsten. Blijf daarom weg van ingewikkelde abonnementen”, hield hij zijn gehoor voor. “Die verhogen de waarde van uw portefeuille of bedrijf zeker niet.”

    Fiscale tips
    Zoals gebruikelijk presenteerden zich tijdens de CFD Future Days een keur aan bedrijven die de bedrijfsactiviteiten van het assurantiekantoor kunnen vergemakkelijken. Zo vertelde Urjan Claassen van C-Profile, ook een CFD Business Blueprint partner, hoe de assurantieadviseur op een subtiele manier een rol speelt in zijn systeem. Digitale dossiers kunnen gemakkelijk in dit systeem worden getrokken en op basis van klantendata worden gepersonaliseerde artikelen gegenereerd, bijvoorbeeld het exacte bedrag aan toeslagen waar een specifieke klant recht op heeft. C-Profile, dat bijvoorbeeld ook voor Nederlandse gemeenten werkt,  biedt intermediairbedrijven een dialoog met hun klanten waarin ook ruimte is voor bijvoorbeeld fiscale tips. Doordat C-Profile een belangrijk deel van de communicatie en informatieverstrekking met de klant voor zijn rekening neemt, houdt de ondernemer tijd over voor taken waar hij anders niet aan toe zou komen, zei Urjan Claassen.

    Een druppel voor de opsporing
    Ook de andere CFD Business Blueprint partners, het nieuwe ecosysteem van softwareleveranciers en diverse slimme toepassingen waar CFD-leden met korting gebruik van kunnen maken, presenteerden hun laatste innovaties op het gebied van CRM (Assistent Automatisering), full responsive websites (Assupport) en het Nationaal Schadeloket Intermediairs, dat CFD en Flyct voor alle intermediairs in Nederland hebben opgezet om letselschades en contra- expertises onder te brengen. Robin Bols van Findash, een online platform voor financieel advies, liet de bezoekers zien hoe werkgevers makkelijk hun zorgplicht invullen met behulp van deze oplossing, waarbij het intermediair de verbindende factor wordt tussen werkgever, werknemer en financieel advies. Ook maakten de Future Days bezoekers kennis met PROPS Applications, een zeer innovatief en slim systeem waarbij synthetisch DNA wordt gebruikt om kostbare spullen vrijwel onuitwisbaar te merken. Medeoprichter en oud politieman Patrick van der Valk liet zien hoe 1 minuscuul druppeltje UV-vloeistof gestolen producten altijd herkenbaar maakt en zo weer terugbezorgd bij de rechtmatige eigenaar. CFD heeft een samenwerking met PROPS Applications, waardoor CFD-leden deze producten exclusief kunnen aanbieden aan hun klanten en zich daarmee uniek kunnen onderscheiden.

    Klik & Sluit wordt Klik & Advies
    Frans Sloekers van Voogd  & Voogd (inmiddels 20 volmachten en 1800 aangesloten adviseurs) vertelde over de ontwikkelingen van Klik & Sluit naar Klik & Advies, een toepassing die inmiddels wordt gebruikt door 400 adviseurs, waarbij het advies als uitgangspunt dient voor de productselectie. “Werken vanuit een klantprofiel vergt een andere werkwijze. Je kunt dit met behulp van Klik & Advies heel goed laten zien aan je klanten”, zei Sloekers. Met Klik & Advies bied je je klanten de best mogelijke combinatie op het terrein van particuliere schadeverzekeringen en tegelijkertijd verbeter je je concurrentiepositie ten opzichte van online aanbieders.

    Veerkracht
    Tijdens veel van de presentaties kwam het beeld naar voren van een branche die al jaren zwaar onder druk staat maar die ook beschikt over een grote veerkracht, zei CFD-voorzitter Edwin Herdink. Wanneer we deze veerkracht nu nog weten te combineren met solidariteit dan staan we veel sterker in de politieke lobby en vooral tegenover intermediair onvriendelijke activiteiten van verzekeraars. De CFD Future Days in Eindhoven werden afgesloten door Gérard Teurlings voorzitter van de Federatie van Assurantieclubs, een samenwerkingsverband van 15 lokale assurantieclubs met een lange historie maar net zo springlevend als de gehele branche.

    De volgende CFD Future Days vindt plaats in Rotterdam op 16 januari 2018. John de Wolf is die dag de gastspreker.